menu.gif, 1 kB
roh2.gif, 2 kB

2.1 Vysvětlení základních pojmů

2.1.3 Bitmapová grafika
Obrázek bitmapové grafiky
smajlik.gif, 184B    Bitmapový obrázek, foto: Václav Revenda
        Bitmapová grafika je asi jeden z nejznámějších typů grafiky vůbec, protože se s ní setkáváme naprosto běžně ve svém životě a možná si to někdy ani neuvědomujeme. Tento typ grafiky je např. jakýkoliv obrázek z digitálního fotoaparátu a nebo je typyckým výstupem scanerů či jiných grafických zařízeních.
        Její princip spočívá v tom, že každý takto uložený obrázek se skládá z pixelů a tyto jednotlivé body (pixely) jsou pak poskládány vedle sebe a tvoří obraz. Jeden pixel je tak malý, že teoreticky (při běžném zvětšení) ve výsledném obrázku už pixelizaci nevidíme. A právě počet pixelů na určitou jednotku (na 1 palec) je tzv. rozlišení.
        Nevýhodou bitmapové grafiky je, že pixel je přesně určen jak do velikosti, tak i do barvy, a tím pádem nelze měnit velikost obrázku bez zhoršení kvality. Samozřejmě v dnešní době existuje spousta metod (např. různé typy interpolace), jak tento problém vyřešit. Vždycky je třeba si uvědomit, že pokud obrázek zmenšujeme, pixely nenávratně mizí (samozřejmě kromě akce o krok "zpět" v programech). Pokud ho zvětšujeme, tak se jen dopočítávají podle obecných pravidel (algoritmů) a nikdy to není podle skutečnosti, i když se jí snaží velmi přiblížit a nutno podotknout, že se jim to docela i daří.
        Pokud ovšem pracujeme s grafikou, tak obecně platí, že jakákoliv úprava obrázků znamená jeho nenávratné poškození (samozřejmě kromě již zmiňované akce o krok "zpět" v programech), a proto se doporučuje pracovat s rozvahou a veškeré úpravy provádět v nativním (výchozím) formátu aplikace* a obrázek exportovat do běžného formátu až po skončení úprav.

2.1.4 Rozlišení
        Rozlišení tedy znamená počet pixelů na plochu a DPI počet pixelů na palec (1 palec = 25,4 mm). Čím větší, tím lepší výsledná kvalita obrázku, ale zase je zapotřebí více místa k jeho uložení. Proto záleží jen na nás, jaký zvolíme kompromis. Je nutné ovšem podotknout, že teoreticky zvyšovat rozlišení jde do nekonečna, ale prakticky přiliš velké rozlišení je zbytečné, protože člověk vnímá rozdíl jen do určité hodnoty (leč subjektivní). Vyšší rozlišení se užívají na tisk grafiky anebo při zvětšení nějakého malého obrázku.
__________________________________
* např. pro program GIMP je nativní formát xcf a až po úpravách obrázek exportovat např. do jpg.
Webmaster © Václav Revenda, 2009
revendavaclav@seznam.cz
none.gif, 97B