menu.gif, 1 kB
roh2.gif, 2 kB

2.1 Vysvětlení základních pojmů

2.1.1 Pixel
pixel01.jpg, 54 kB
smajlik.gif, 184B    Bitmapový obrázek pro demonstraci pixelizace
foto: Václav Revenda
smajlik.gif, 184B     Při přejíždění po tlačítkách lupy se obrázek bude zvětšovat. Pozorujte pixelizaci při dostatečném zvětšení.
        Pixel je základem bitmapové grafiky. Není to nic jiného, než malý bod (čtverec), který má přesně definovanou velikost a barvu. Pixel může nabýt jen jedné barvy. Několik pixelů vedle sebe vytváří výsledný obraz. Protože pixel může být v dnešní době velmi malý (dříve to nebylo možné, protože to nezvládala technologicky zařízení), není ve výsledném obrázku vidět. Proto se pak na první pohled zdá, že je obrázek celistvý.
        Vyzkoušejte si teorii v praxi na obrázku vpravo, kde na 100% zvětšení nepozorujeme žádné pixely. Až po zvětšování se začne obrázek pixelizovat a při zvětšení 3200% jsou už naprosto zřejmé.
        Všiměte si také, že pixel je čtverec, který má vždy jen jednu barvu. Pokud je jich vedle sebe více stejné barvy, pak může nastat klam, protože budeme vidět obdélník stejné barvy. Je třeba si ale uvědomit, že to jsou dva pixely stejné barvy vedle sebe.

2.1.2 Interpolace
        Interpolace v oblasti počítačové grafiky je dopočítávání pixelů, za účelem "namnožit" počet bodů (pixelů) v obrázku např. při zvětšení či jiných úpravách. Rozlišujeme tři hlavní typy:
  • Nejbližšího souseda
  •     Nový pixel zkopíruje předchozí.
  • Bilineární
  •     Nový pixel se vypočítá průměrem z pixelu předchozího a následujícího (aproximace lineární).
  • Bikubická
  •     Nový pixel se vypočítá ze čtyř sousedních pixelů (aproximace kubická).
Webmaster © Václav Revenda, 2009
revendavaclav@seznam.cz
none.gif, 97B