menu.gif, 1 kB
roh2.gif, 2 kB

2.1 Vysvětlení základních pojmů

2.1.8 Vektorová grafika
        Vektorová grafika je úplný opak grafiky bitmapové. Zatímco u bitmapové grafiky byl základem pixel, u vektorové je základem algoritmus, který počítá, jak daný obrázek bude vypadat. V souboru je tedy uložen jen "plán" (= algoritmus), podle kterého je obrázek následně vypočítán.
        Výhody této grafiky jsou takové, že ji lze libovolně zmenšovat či zvětšovat bez ztráty kvality, protože se skládá jen z matematických křivek, které se při zvětšování či zmenšování dopočítávají bezeztráty.
        Nevýhoda je ovšem, že takto nelze zachytit skutečnost, např. fotoaparátem či scanerem. Obrázky lze kreslit jen v programu zpracovávající vektorovou grafiku. Dnes existují i programy, který dokáží převést bitmapovou grafiku na vektorovou, ovšem výsledek nemusí být vždy uspokojivý.
        Zde je ukázka rozdílů bitmapové a vektorové grafiky. Myslím, že rozdíly jsou naprosto zřejmé:

pixel01.jpg, 54 kB
smajlik.gif, 184B    Bitmapový obrázek
foto: Václav Revenda
vektor.jpg, 54 kB
smajlik.gif, 184B     Vektorový obrázek
nakreslil: Václav Revenda, v programu Inkscape
Webmaster © Václav Revenda, 2009
revendavaclav@seznam.cz
none.gif, 97B