převzato z: viz pozn. 1
Tekuté krystaly
Na předchozím listě jsme si zjednodušeně vysvětlili, jak to vypadá. Nyní se na to pojďme podívat ještě z jiného úhlu. K tomu, aby se vytvořil obraz je třeba regulovat množství procházejícího světla. Toto se děje díky tranzistoru, který je pro každý pixel zvlášť, a kontroluje, kolik napětí bude procházet vyrovnávacími vrstvami, resp. vzniklé elektrické pole pak způsobí změnu struktury tekutého krystalu a ovlivní natočení jeho části. Tím se reguluje intenzita světla.
Pokud budeme chtít mít barevný obraz tak je třeba zajistit tři základní složky RGB pro
složení ostatních barev. Proto se každý barevný bod (pixel) skládá z dalších tří (RGB) sub-pixelů. Čili ze tří sub-pixelů vznikne jeden viditelný pixel požadované barvy.
převzato z: viz pozn. 2
Složení pixelu ze tří sub-pixelů
2.5.4 Doba odezvy
Udává se v [ms] a říká nám, za jak dlouhou dobu se dokáže změnit z černé barvy na bílou (fall) a zpět (rise). V praxi to znamená, jak rychle se bude měnit obraz např. při hraní her či poslechu DVD.
2.5.5 Pozorovací úhel
Udává se ve stupních a říká nám, maximální úhel pohledu např. na monitor, aby byl kvalitní obraz beze změny barev. Samozřejmě čím větší, tím lepší.
2.5.6 Kontrast
Udává se v luxech a je to poměr svítivosti mezi černou a bílou barvou. V praxi to znamená, jak dobře bude vidět obraz na dispeji při přímém slunečním záření.
2.5.7 Základní technologie
-
TFT (Super - TFT)
-
Dobrá odezva a kontrast, vysoké úhly pohledu, výborné podání barev, poškozené pixely nesvítí.
-
TNF (TN - Twisted Nematic + Film)
-
Rychlá odezva, nižší úhly pohledu, horší podání barev, vysoký kontrast, poškozené pixely jasně svítí.